"Replacement" for Gluhareff tipjet.

Moderator: Mike Everman

Post Reply
Cita
Posts: 21
Joined: Wed Jan 26, 2005 7:10 pm
Antipspambot question: 0
Location: Belgium

"Replacement" for Gluhareff tipjet.

Post by Cita » Fri Jan 02, 2015 8:47 am

This idea is to find an "easy" replacement for the Gluhareff pressure jet engine as used on his helicopters.
Based on Mr. Cotrill's Lady Jane Grey valveless pulse jet, because it has the same thrust as the Gluey G-8-20 (20lbs of thrust) I turned the Lady Jane Grey "inside-out" and use the hollow center section to heat up the ram air.....in the hope to add some thrust.
I have no clue at all if such an "outside" pulse jet would even think about starting to work. Perhaps the whole idea is bonkers and the added drag might kill the possible advantages.
This engine would be used as a tip jet unit on a small helicopter.
Attachments
pulse-ram.pdf
(6.58 KiB) Downloaded 622 times

Cita
Posts: 21
Joined: Wed Jan 26, 2005 7:10 pm
Antipspambot question: 0
Location: Belgium

Re: "Replacement" for Gluhareff tipjet.

Post by Cita » Fri Jan 23, 2015 11:21 am

This is the back-pack helicopter frame for which the pulse/ramjet could be used.
Attachments
PA290307 (2).JPG

metiz
Posts: 1575
Joined: Fri Apr 21, 2006 6:34 pm
Antipspambot question: 125
Location: Netherlands

Re: "Replacement" for Gluhareff tipjet.

Post by metiz » Fri Jan 23, 2015 12:23 pm

I'm not trying to be a downer here, but wouldn't a small IC engine work better than an inefficient and unreliable pulse/ram/pressure jet? I understand the appeal of doing it the other way, but with something like a helicopter, that might nog be the best idea.
Quantify the world.

Cita
Posts: 21
Joined: Wed Jan 26, 2005 7:10 pm
Antipspambot question: 0
Location: Belgium

Re: "Replacement" for Gluhareff tipjet.

Post by Cita » Fri Jan 23, 2015 3:32 pm

Downer ? Geen probleem hoor !

Een "helikopter" is eigenlijk een groot woord voor deze toestellen Metiz. Alhoewel voornamelijk de militairen interesse hadden (hebben ?) moet men qua prestaties niet te veel zoeken achter dit concept.
Als je 15 minuten in zo'n toestelletje zit/hangt heb je het wel gehad hoor.
Het voordeel van tip aandrijving is aanlokkelijk omdat het vooral licht is-"eenvoudig" in constructie-relatief goedkoop en je hoeft geen mechanisme te ontwikkelen om een vrijloop systeem te hebben. De rotor draait altijd vrij rond.
De autorotatie prestatie is waarschijnlijk minder dan wat goed zou zijn maar het biedt toch mogelijkheden.
De Nederlands "Kolibri" ramjet helicopter was (of is nog steeds) de enige helicopter ter wereld die geen "dodemanscurve" had !!!! in geval van motorpech kon de Kolibri landen en de rotor had dan nog genoeg kinetische energie om terug op te stijgen !!!
Het is niet de bedoeling om wereldschokkende dingen te doen, "gewoon" proberen of 60 jaar na de Gluhareff MEG-1-X helicopter het mogelijk is iets te bouwen dat misschien "vliegt" (hoveren in de tuin is al meer dan genoeg !!)

Groetjes

Post Reply